Wat doen we?

Waarom digitaliseren we audiovisueel materiaal?

In de archieven van de openbare omroep, commerciële en regionale televisiezenders, culturele erfgoedinstellingen en podiumkunstenorganisaties liggen ontelbare uren film-, video- en audiomateriaal. Die cassettes, filmrollen en tapes kunnen niet voor altijd in hun huidige vorm bewaard blijven. Veel van deze filmpjes en geluidsfragmenten dreigen verloren te gaan, bijvoorbeeld omdat de analoge drager beschadigd is of de specifieke afspeelapparatuur niet meer voorhanden is.

Op kleine schaal digitaliseren is echter niet alleen duur, het vraagt ook om een specifieke technische expertise. Om dit toch haalbaar te maken voor organisaties, bundelen wij dit materiaal over sectoren en organisaties heen in projecten en zoeken we voor ieder project een geschikte digitaliseringspartner. Kwaliteit, schaalvoordeel en efficiëntiewinst staan hierbij voorop. In onze reddingsmissie staken we inmiddels al de grens over tussen analoog en digitaal. Ook digitale signalen die opgeslagen zijn op bedreigde dragers of in bestandsformaten die niet duurzaam zijn, worden meegenomen.

Want bestanden die al digitaal zijn, ontsnappen niet aan de risico’s. Jij hebt vast ook al te maken gehad met een gecrashte harddrive of oude foto’s die je niet meer kan openen? Onze content partners lopen hetzelfde risico. Voor deze dreigingen bieden wij hen een oplossing: door het materiaal waar nodig te digitaliseren en het in een duurzaam bestandsformaat op te slaan, kunnen we dit op grote schaal beheren.

Voor elke digitaliseringsstap houden we bij wie welke actie heeft uitgevoerd, op welk moment, met welke apparatuur en met welk resultaat. Zo hebben we overzicht over het hele proces en kunnen we bijsturen waar nodig.

Digitaliseren in een notendop


Het digitaliseringsproces en de bewaring van audiovisueel erfgoed is vaak complex. In onderstaand filmpje lichten we kort toe hoe VIAA te werk gaat.

Welk materiaal staat op onze radar?

Sinds onze oprichting pakten we al verschillende digitaliseringsprojecten aan. Daarbij focussen we op een specifiek type drager, zoals VHS, audiocassettes of wasrollen, of op digitaal materiaal van bepaalde partners. De risico’s die een type drager loopt en de hoeveelheden waarin die drager bij onze content partners bewaard wordt, bepalen de volgorde waarin we werken. We houden hierbij rekening met de planning en prioriteiten van onze partners.

De toekomst

Sinds 2013 starten we al digitaliseringsprojecten op voor niet minder dan 45 dragertypes. Dat zijn er al heel wat, toch plannen we in de nabije toekomst ook nog de opstart van digitaliseringsprojecten voor vinyl en XDCAM. Op vlak van film ligt de focus momenteel nog op bedreigde smalfilm (8, super8, 9,5mm), maar er zijn ook een aantal projecten die om een aparte benadering vragen zoals nitraatfilms of de filmcollectie van de Sociëteit van de Missionarissen van Afrika (Witte Paters) die op de Vlaamse topstukkenlijst staat. Om tegemoet te komen aan de vraag van verschillende content partners, onderzoeken we sinds maart 2019 de mogelijkheid om ook foto te digitaliseren en duurzaam te bewaren.

Voor elk wat wils

Heb jij vragen over het audiovisueel materiaal in je persoonlijke archief? We ontwikkelden een handige website om jou te helpen! Op kenjedrager.be ontdek je hoe je audiovisueel materiaal identificeert, kom je te weten of het erfgoedwaarde heeft en vind je tips voor een duurzame bewaring en digitalisering, aangevuld met leuke weetjes en geïllustreerd met foto’s.

Wil je als organisatie je audiovisueel archief digitaliseren? 

kenjedrager.be

Ontdek het audiovisueel materiaal in jouw handen

Vragen over digitaliseren of één van onze digitaliseringsprojecten?
Aarzel niet om Brecht te contacteren. Hij helpt je graag verder. 

Brecht_versie3_2019Brecht_Declercq_1