Nieuws & events

“Steeds en altijd Mobylette”!

21/02/2019

Eind jaren 40 kwam de ‘Mobylette’ van het Franse merk Motobécane op de markt. De Mobylette, ofwel ‘motorfiets’, werd hét vervoersmiddel van de kleine man. Korte verplaatsingen in het centrum, of liever pendelen tussen stad en platteland? “Steeds Mobylette!”

“Voor prettige weekends en mooie vakanties, steeds en altijd: Mobylette!” In Vlaanderen werd de Franse merknaam Mobylette al snel synoniem voor alle lichte brommers en bromfietsen. Na de overname van concurrent NSU is Motobécane de grootste producent ter wereld. In 1956 lopen er jaarlijks al 339.000 exemplaren van de band. Ter vergelijking: in België werden er in 2017 bijna 220.000 elektrische fietsen verkocht. Wel degelijk een elektrische opmars dus, maar nog niet zo’n wijdverbreide trend als de Mobylette.

Deze guitige reclamespot ontdekten we in 2015, toen MIAT - vandaag het Industriemuseum - het inzond voor De Beeldcapsule. Dit Gentse museum legt zich onder meer toe op textiel en drukkerij, en op ‘fast moving consumer goods’.

Bron cijfers: VRT NWS

Meer fragmenten in de kijker: