Nieuws & events

Nieuwe samenwerkingen voor een betere toegang tot lesklaar audiovisueel materiaal

09/02/2017

Eén van de belangrijkste doelstellingen van VIAA is het beschikbaar maken van audiovisueel materiaal voor het onderwijs. Zo gingen we samen met de VRT in 2016 de samenwerking aan met twee educatieve uitgeverijen voor onze allereerste proefprojecten rond de verrijking van leermethodes met audiovisueel materiaal. VIAA ging hiervoor in zee met uitgeverij VAN IN (recent gefuseerd met uitgeverij De Boeck) en uitgeverij Averbode. Binnen deze proefprojecten worden leermethodes, dit zijn leer- en werkboeken die leerkrachten kunnen gebruiken om de leerdoelen te bereiken, verrijkt via hyperlinks die verwijzen naar audiovisuele collecties op Het Archief voor Onderwijs.

Gedurende twee jaar stellen educatieve auteurs op Het Archief voor Onderwijs audiovisuele collecties samen voor leerkrachten. Doordat deze collecties aansluiten bij de leermethodes van de betrokken uitgeverijen zijn deze direct inzetbaar in de klas. Zowel het leesabonnement ‘Straffe Belgen’, van uitgeverij Averbode als de methode ‘Socius’ (Gedrags- en cultuurwetenschappen, secundair onderwijs) worden aangevuld met audiovisueel materiaal dat beschikbaar is op Het Archief voor Onderwijs. In samenwerking met uitgeverij VAN IN werden ondertussen meer dan 60 lesklare collecties klaargezet aansluitend bij de methode ‘Netwerk Taalcentraal’ (Nederlands, secundair onderwijs). Ook de methode ‘Code’ (Gedrags- en cultuurwetenschappen, secundair onderwijs) wordt verrijkt met aanvullend beeldmateriaal op Het Archief voor Onderwijs. Leerkrachten vinden dit aanvullend audiovisueel materiaal gemakkelijk terug via de hyperlinks vermeld in de methodes, op de online leerplatformen van de uitgeverijen (bv. Diddit) of via de zoekfunctie op Het Archief voor Onderwijs zelf.

Aan de hand van deze proefprojecten onderzoekt en evalueert VIAA, samen met de VRT, de content partners en de uitgeverijen, hoe we de schat aan audiovisueel archiefmateriaal nog vlotter en meer op maat tot bij de leerkracht kunnen brengen. Deze proefprojecten stellen ons in staat om, na een positieve evaluatie, meer structurele samenwerkingen met educatieve uitgeverijen aan te gaan.